jak napisać artykuł

Artykuły można znaleźć wszędzie: w gazetach, blogach. Są to teksty publicystyczne, samo słowo „artykuł” pochodzi z łacińskiego „articulus” co oznacza – ogólną wypowiedź drukowaną w prasie. Choć teraz częściej przeglądamy artykuły w Internecie, aniżeli na prawdziwym papierze. Mogą być pisane na przeróżne tematy; od sportowego poczynając i kończąc na takim, który przypomina krótki esej.

Jest wiele przepisów na artykuły, ale nie każdy z nich trafia w sedno i opisuje całą istotę tego jak masz pisać. Generalnie wzór na artykuł jest bardzo podobny do tego z wypracowania; to znaczy że jest podzielony na trzy zasadnicze części: wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Na początku stawiana jest teza, która zostaje poparta argumentami i tak aż do podsumowania, tudzież zakończenia.

Brzmi prosto i rzeczywiście takie jest, problem zaczyna się, kiedy chcemy napisać coś naprawdę spektakularnego i pochwalić się naszym stylem pisania. Artykuł, który pisze się z lekkością potrafi podwoić wejścia na stronę i co za tym idzie: podnieść także sprzedać.

Wszystkie zasady dotyczące tego jak napisać artykuł znajdziesz poniżej

1. Dobór tematu.
To rzecz bardzo istotna. Umiejętne wybranie tematu jest bardzo ważne, jeżeli chcemy zainteresować naszego czytelnika. Musimy wiedzieć o czym chcemy pisać, należy więc zrobić dobry research aby dany motyw przedstawić jak najobszerniej, nie zanudzając przy tym zbytnio naszych odbiorców. Wymyślenie tematu nie jest rzeczą prostą, zwłaszcza jeżeli chcemy napisać naprawdę spory artykuł, dlatego warto poświęcić na to trochę więcej czasu.

artykuł w magazynie

2. Plan całego artykułu.
Jeżeli masz już wymyślony temat i zdobyte wszelkie informacje dotyczące właśnie tego zagadnienia i wiesz, że gdyby ktoś miał Cię z niego przepytać to na pewno dostałbyś piątkę, to z powodzeniem możesz przejść do nakreślenia szkieletu artykułu. Taki plan powinien zawierać tezę, którą zamierzasz postawić i wszelkie argumenty, które umieścisz w treści. Warto zrobić to w formie punktów; pierwszy punkt dotyczyłby wtedy wstępu, możesz pokrótce opisać co chcesz zamieścić w tej części.

Kolejny punkt to nakreślenie pierwszego argumentu, przytoczenie jakiejś sytuacji czy wstawienie pasującego cytatu. I tak z każdym kolejnym punktem w kilku słowach opisujesz swoje pomysły i idee, które poruszysz w swoim artykule. Lepiej zrobić to najpierw „na brudno” by w połowie pisania głównego tekstu nie przypomnieć sobie o czymś, co w tej części niekoniecznie będzie ze sobą współgrało, a o czym powinniśmy pomyśleć i napisać wcześniej. Należałoby wtedy od nowa zacząć pisać, a to z kolei zajmuje więcej czasu i energii.

3. Wstęp.
Najgorzej jest zacząć, ale kiedy masz już napisany gotowy plan, nie powinno to być dla Ciebie problemem. Utarło się, że wstęp powinien być krótki i przedstawiać kwintesencję tematu, którego zamierzamy poruszyć. Powinien zawierać krótkie streszczenie najważniejszych informacji z całego artykułu by czytelnik mógł sprawnie określić czy chce go przeczytać, czy nie. Styl pisania w tej części powinien być prosty i zrozumiały dla każdego, bez zbędnego rozemocjonowania i niepotrzebnych metafor.

4. Część główna.
Ze spraw technicznych na tym poziomie tekstu, warto pamiętać by w treści umieszczać akapity, by artykuł był jak najbardziej przejrzysty i czytelny dla naszego odbiorcy. Tutaj będzie się odbywać główna analiza tematu, który przedstawiliśmy we wstępie. Ukazanie samych informacji bądź faktów bez komentarza samego autora nie sprawi, że artykuł będzie chwytliwy.

Wyciągnięcie wniosków z danych informacji i faktów, przedstawienie ich analizy ze swojej perspektywy koniecznie musi znaleźć się w artykule, jeżeli jest on typem artykułu felietonowego, czy też rozprawkowego. Natomiast jeśli piszemy artykuł o treści naukowej to analiza może być jedynie powierzchowna, by nie zaburzać tym samym wyników badań przestawionych w artykule. Warto tutaj wyciągać wnioski logiczne, które wynikają bezpośrednio z przedstawionych faktów, a nie zupełnie odrębne jakby „doklejone” i nie związane z tematem.

gazeta

5. Zakończenie.
Powinno zając około dwa akapity i nie przekraczać swoją obszernością części głównej naszego artykułu. Istotną rzeczą, która koniecznie musi się znaleźć w zakończeniu jest przedstawienie końcowego stanowiska i podsumowanie wszystkich wniosków.

Merytorycznie nie powinny się tutaj pojawiać nowe fakty, gdyż jest to puenta naszego artykułu a nie środek. Często spotykane są cytaty bądź złote myśli wstawiane na koniec, ale dużo bezpieczniejszą opcją jest własna refleksja, gdyż umiejscowienie cytatu, który nie pasuje choć w jednej części do motywu artykułu pozostawi niesmak i może zepsuć dobre wrażenie.

Jak widać powyżej, dzięki kilku prostym zasadom pisanie artykułu nigdy nie wydawało się prostsze. Nawet jeżeli nie masz wprawy w pisaniu tego typu artykułów, nie zniechęcaj się w końcu trening czyni mistrza.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here