piszemy rozprawkę

Rozprawka to bardzo popularna w szkołach forma wypowiedzi pisemnej. Zaraz obok niej istnieje też charakterystyka, streszczenie czy opowiadanie, jednak to ona jest najbardziej wymagająca, wydawałoby się. Potrzebuje ścisłego, logicznego myślenia i gruntownego zapoznania się z tematem oraz oceną go. Nie dla każdego będzie ona tak banalna, nie wystarczy lekkie pióro i entuzjazm związany z pisaniem. Umysły ścisłe, co niesamowite, mogą znaleźć tu coś dla siebie, a lekcje języka polskiego staną się dla niego słodką igraszką.

Jak się pisze rozprawkę

To łatwe i trudne zarazem. Wstęp, rozwinięcie, zakończenie – oto najbardziej podstawowy budulec rozprawki (i nie tylko, bowiem jesteśmy bardzo przyzwyczajeni do takiej kompozycji w czytaniu, a nawet w oglądaniu filmów).

W tym pierwszym stawiamy tezę lub hipotezę, która może mieć formę pytania (jest najmniej rozbudowaną częścią rozprawki), a następnie w rozwinięciu przedstawiamy argumenty za i przeciw (ta zaś jest najbardziej rozbudowana i praco- oraz czasochłonna); w zakończeniu potwierdzamy tezę bądź potwierdzamy lub obalamy hipotezę (tutaj już powoli odpoczywamy). Tak właśnie wygląda nasza praca. Porządek, porządek i jeszcze raz porządek. Na pisaniu rozprawek możemy się go nawet nauczyć.

jak się pisze rozprawkę

Aby było łatwiej pisać tak wymagającą formę wypowiedzi, warto zapoznać się z przykładowymi wyrażeniami, które należy umieścić w rozprawce. Nie chodzi przecież o używanie bujnego języka, przerost formy nad treścią. Najważniejsze to trzymać się tematu i być trochę samemu sobie sędzią. Właśnie, rozprawkę można porównać do rozprawy, która zalicza się do takiej dziedziny nauki i pracy jak prawo. A gdzie jak nie w prawie szczególnie trzeba zwracać uwagę na logikę wypowiedzi. Zastanówmy się zatem, jakie zwroty pomogą zbudować poprawną rozprawkę.

We wstępie stosujemy zwroty rozpoczynające tekst, jak na przykład: „pozwólcie, że zacznę od” albo „na podstawie poznanych argumentów będę starał się bronić tezy”, albo „poznawszy jak najdogłębniej temat pozwolę sobie obalić przedstawioną tezę, albo, klasycznie: „moim skromnym zdaniem” czy też „rozważmy znajdujące się poniżej w rozwinięciu argumenty”, a nawet „stwórzmy wspólnie rozprawkę na temat taki i taki, aby rozważyć, czy teza ma sens, czy nie”. Wstęp nie jest zbyt wymagający, jeśli chodzi o napisanie go, wystarczy trochę wyobraźni i już go mamy.

Rozwinięcie, czyli przedstawienie argumentów – najlepiej – za i przeciw jest już bardziej wymagający i najczęściej zbudowany na bazie takich wyrażeń: „po pierwsze… po drugie… po trzecie… po czwarte… po piąte… po szóste… po siódme… po ósme… po dziewiąte… po dziesiąte”, które harmonizują tekst, nadają mu logiczności, przygotowują do najtrudniejszego zadania w pisaniu rozprawki: przedstawienia argumentów. Przydadzą się tu też bardziej kolokwialne wyrażenia jak „uważam że”, „jednakże”, „na przykład” i wiele, wiele innych, same one cisną się do głowy. Logika wypowiedzi zostaje zachowana. Możemy zacząć od najmniej ważnego argumentu, by stopniowo przejść do tego najważniejszego, celem zszokowania czytelnika.

dziewczyna pisze rozprawkę

Wreszcie – zakończenie. Tutaj pojawią się frazy, które nietrudno zgadnąć, jeśli jest się choć trochę spostrzegawczym i potrafi się wnioskować z poprzedniej części tego tekstu. „Przytoczone argumenty niezaprzeczalnie mówią, że teza jest jak najbardziej poprawna”, „W świetle przedstawionych dowodów można z łatwością powiedzieć, że teza zgadza się z prawdą”, „Dzięki powyższym argumentom udało mi się udowodnić, że…” – i tak dalej, i tak dalej. To już jest wisienka na torcie rozumowania, które przedstawiliśmy we wstępie, rozwinięciu i zakończeniu. Łatwo? Niełatwo, prawda? Jednak jakaż satysfakcja płynie z napisania tak spójnego tekstu.

To by było na tyle, jeżeli chodzi o napisanie rozprawki

Dla większości uczniów jest to tylko nudny obowiązek szkolny, który trzeba „zakuć, zdać, zapomnieć”, jednak należy bronić tezy, że dzięki pisaniu tego typu tekstów uczymy się porządku i sprawdzamy własne logiczne myślenie, czy działa poprawnie, czy już zaczyna szwankować. To pierwsza korzyść, jaka płynie ze spełniania tego obowiązku szkolnego, a następna to że możemy uczestniczyć w wymianie myśli na podstawie naszego i drugiej osoby światopoglądu.

Rozwijamy swój sposób patrzenia na świat, stajemy się na niego bardziej otwarci – to z człowiekiem robi dyskusja, a rozprawka to taka pisana dyskusja właśnie. Kolejny argument za pisaniem rozprawek – kiedy już dostaniemy się na studia humanistyczne, tego typu trudnych tekstów będziemy pisać bez liku. Zatem warto się uczyć pisać je już teraz.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here