Najczęściej występujące niedobory składników odżywczych

0
121

Niedobory składników odżywczych są bardzo szybko widoczne w funkcjonowaniu organizmu. Łamliwe paznokcie, problemy z kośćmi i stawami, podwyższony cholesterol to oznaki niedoborów witamin i innych substancji. Zbilansowana dieta to obok snu i aktywności fizycznej główny element zdrowego trybu życia. Przyjrzyjmy się zatem najpopularniejszym niedoborom w dietach i sposobom, które pomogą nam ich uniknąć. Na co zwrócić uwagę, aby dieta była pełnowartościowa?

Najczęstsze niedobory witamin i minerałów w diecie

Jednym z częstszych niedoborów w organizmie jest niedoborów witaminy D. Witamina D jest ważna nie tylko dla układu kostnego, ale również sercowo-naczyniowego. Największe prawdopodobieństwo powstawania niedoborów występuje w okresie jesienno-zimowym i wśród osób po 65. roku życia. W ostatnich latach zwiększa się liczba osób, których dotyka anemia. Najbardziej narażone są na nią dzieci i kobiety (szczególnie w ciąży i karmiące piersią). Anemia jest wywoływana przez m.in. niedobór żelaza. Aby jej uniknąć, zaleca się włączyć do naszej diety wątróbkę, wołowinę i ciemnozielone warzywa. Pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i krążenia jest magnez. Najbardziej zagrożonymi na niedobór magnezu są osoby pijące dużo kawy i żyją w ciągłym stresie. Kolejny ważny pierwiastek (wapń) jest potrzebny do budowy i utrzymania w zdrowych kości i zębów. Największą ilość wapnia znajdziemy w nabiale. Wiele osób cierpi również na niedobór błonnika. Mimo że nie jest to ani pierwiastek, ani minerał, błonnik sprzyja utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu i glukozy we krwi oraz wspomaga funkcje układu pokarmowego. Znajduje się przede wszystkim w warzywach i produktach zbożowych.

Powszechne niedobory składników odżywczych

Najlepszym sposobem na uniknięcie niedoborów w jadłospisie jest skorzystanie z diety pudełkowej, którą oferuje catering dietetyczny. Nieodpowiednia dieta może powodować niedobory kwasów omega-3 (wpływają korzystnie na układ krążenia, nerwowy, stawy, odporność), kwasu foliowego (wpływa m.in. na układy nerwowy i krążenia), luteiny (antyoksydant) oraz cynku (wypłukanie cynku z organizmu prowadzi do poważnych schorzeń: osłabienie odporności, pogorszenie wzroku i przyspieszonego starzenia). Niepełnowartościowe diety często wiążą się z niedoborem białka i/lub tłuszczów. Aby tego uniknąć, powinniśmy dołączyć do diety nabiał, jaja, chude mięso, ryby, awokado, zdrowe oleje roślinne, orzechy, produkty zbożowe, warzywa i owoce. Najlepszy sposób na utrzymanie zdrowego planu żywieniowego to dieta pudełkowa Częstochowa.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here