Siemię lniane zrobiło w ostatnich latach prawdziwą furorę: w trosce o zdrowe odżywianie, kupujemy ziarna lub mielone siemię lniane w sklepach ekologicznych i staramy się dodawać je do swojego regularnego jadłospisu. Czy jednak wiemy, jak spożywać ten drogocenny dar natury? Nie wszystkie wersje znanego nam siemienia lnianego są dla nas najzdrowsze. Należy sprawdzić, jak jeść siemię lniane, aby przynosiło nam jak najwięcej korzyści zdrowotnych.

Zbawienny wpływ siemienia lnianego na stan organizmu
Siemię lniane wpływa pozytywnie nie tylko na stan włosów, paznokci i skóry, ale także powoduje, że nasz układ pokarmowy odżywa. Regularne spożywanie siemienia lnianego chroni nas przed rozwojem nowotworów, poprawia funkcjonowanie naszego układu odpornościowego, a także może znacząco przyczyniać się do obniżania zawartości cholesterolu w naszym organizmie.

Jaką ilość siemienia lnianego zaleca się spożywać w ciągu jednego dnia?
Aby odczuć pozytywne skutki, zaleca się spożywanie około dwóch łyżek stołowych ziaren siemienia lnianego. Należy uważać na ryzyko przedawkowania siemienia lnianego, które w zbyt dużych ilościach może zatruwać nasz organizm.

Czy siemię należy zmielić?
Aby wyciągnąć jak najwięcej wartości odżywczych z siemienia, trzeba spożywać jego przetworzoną formę. Pełne ziarenka nie są trawione przez nasz organizm: skórka jest na tyle twarda i niedostępna dla naszych enzymów trawiennych, że w zasadzie ziarenka siemienia przepływają przez nasz układ trawienny w prawie nienaruszonym stanie.
Dlatego, zdecydowanie korzystniej jest siemię lniane zmielić przed podaniem. W sklepach znajdziemy paczki ze zmielonym siemieniem lnianym. Taki produkt jest nieco droższy od pełnych ziaren, jednak warto w niego inwestować. Mimo że przeciwnicy takiego zmielonego siemienia lnianego twierdzą, że im więcej obróbek, tym więcej minerałów ucieka z jedzenia, to jednak mielenie daje nam zdecydowanie więcej niż nierobienie nic z ziarnami.

Podgrzewanie ziaren siemienia na patelni
Aby uniknąć mielenia, można pełne ziarna podgrzać na patelni. Tutaj jednak znowu – mamy obróbkę cieplną. Wielu wegetarian jednak używa pełnych ziaren siemienia, które podgrzewa na patelni – dodaje się je wówczas jako dodatek do sałatek. Siemię daje nam wówczas nie tylko korzyść zdrowotną, ale również smakową. Siemię lniane zagotowane natomiast w smaku jest zwykle przykre. Zaleca się dodawanie zalewajki z siemienia lnianego mielonego do smoothie owocowych lub warzywnych. Ciekawie jest też dodawać siemię lniane zalane wrzątkiem jako zamiennik dla jajek. Tutaj również wegetarianie mogą pochwalić się solidną bazą dobrych przepisów na ciasta, pierogi, naleśniki i wiele innych potraw, gdzie lepikiem jest właśnie siemię lniane.

Jak mielić siemię lniane?
Najprostsza metoda to użycie kuchennego moździerza. Niepotrzebne są nam wówczas żadne sprzęty. Zdecydowanie jednak jest to metoda pracochłonna. Dlatego niektórzy decydują się na zmielenie siemienia lnianego w starych młynkach do kawy lub w blenderze. Poleca się, aby proces mielenia nie przebiegał zbyt długo. Kręcąc ziarna w maszynach, podnosimy temperaturę jedzenia, a im temperatura wyższa, tym szybciej uciekają z niego drogocenne składniki.

Przed zjedzeniem siemienia, zagotuj je
W ostatnich czasach narosło sporo kontrowersji wokół kwestii: czy jeść surowe siemię lniane mielone, czy też nie? Wygotowanie siemienia lnianego ma pomóc pozbyć się cyjanku – śmiertelnego składnika obecnego w ziarenkach siemienia. Przeciwnicy gotowania jednak podnoszą poprzedni argument: wszelka obróbka cieplna powoduje, że siemię traci na wartości, a ilość cyjanku obecna w ziarnach nie zagraża ani kobietom w ciąży, ani dzieciom.

Alternatywa dla gotowania
Jednym z najlepszych sposobów na to, aby zachować jak najwięcej składników odżywczych z siemienia jest zrobienie z niego kisielu. Zalewamy siemię mielone wodą i odstawiamy na minimum godzinę. Powstaje wówczas zawiesina, którą można z powodzeniem spożywać. Warto wiedzieć, że można taki kisiel odcedzić: niepotrzebne jest spożywanie zmielonych ziarenek.

Czy surowe siemię lniane może nas zatruć?
Decyzja o tym, czy zjadać surowe siemię lniane, czy jednak gotować je przed spożyciem, pozostaje kwestią indywidualną. Warto jednak wiedzieć, że im więcej surowego siemienia lnianego spożywamy, tym większą ilość cyjanku sobie dostarczamy. Specjaliści, którzy to obliczyli twierdzą, że trzeba byłoby wypić roztwór z dwóch szklanek siemienia lnianego dziennie, aby zatruć się cyjankiem. Na takie dane jednak również trzeba patrzeć z dystansem, wiele bowiem zależy jeszcze od tego jak nasz organizm radzi sobie z trucizną, a tutaj nigdy nic nie wiadomo.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here