Rower staje się coraz popularniejszym środkiem transportu, który staje się powoli doskonałą alternatywą dla samochodu lub autobusów i tramwajów w dużych miastach. W godzinach szczytu metropolie są piekielnie zakorkowane i bardzo długi czas trzeba rezerwować na bezproduktywne przebijanie się przez zatłoczone centrum. Rower pozwala więc bardzo często przemieścić się szybkiej z punktu A do B. Większość polskich miast zainwestowała już zresztą pokaźne kwoty w system roweru miejskiego, który składa się na rozlokowane po całym terenie miejskich stacje dokujące, z których można wypożyczyć lub oddać jednoślad. Przykładowo w Poznaniu liczba wypożyczeń w 2018 roku wyniosła aż 1,7 mln, co jest świetnym wynikiem patrząc szczególnie na fakt, że w mieście tym mieszka 0,5 mln mieszkańców. Statystycznie więc, pomijając ruch turystyczny, każdy mieszkaniec skorzystał z roweru miejskiego przynajmniej trzy razy.

Rower jednak coraz częściej wybierany jest także przez osoby, które chcą uprawiać kolarstwo. Sport ten przyciąga bardziej niż bieganie, ponieważ jest przez wielu uważany za zdecydowanie ciekawszy – krajobraz przesuwa się szybciej przed oczami. Z perspektywy roweru w fantastyczny sposób można zwiedzić okolicę, która wcześniej była nieznana. Zazwyczaj bowiem samochodem nie mamy potrzeby jeździć w tajemnicze rejony naszych gmin, natomiast rowerem jesteśmy w stanie odkryć prawdziwe smaczki w miejscach, które wydawały nam się bardzo znane i zwyczajne. Kolarstwo daje możliwość dokładnego odwiedzenia swojej najbliższej i nie tylko okolicy. Przy dojściu do dobrej kondycji jeździć można do miast oddalonych o 100 czy 200 km w zależności od predyspozycji i możliwości danego kolarza.

Wiele osób zastanawia się jak dobrać rower. Podstawową odpowiedzią będzie: według tego, do czego go potrzebujemy. Rodzajów rowerów jest bowiem bardzo wiele w zależności od tego, gdzie chcemy na nich jeździć. W mieście najlepiej sprawdzają się proste modele z niewielką ilością przerzutek z prostego powodu: nie jesteśmy tak czy tak w stanie rozwinąć wielkich prędkości przy światłach i najczęściej konieczności mijania innych przechodniów. Ścieżki rowerowe powstają co prawda w wielu miastach, aczkolwiek nadal jest ich niewiele i rowerzyści muszą jeździć po chodnikach istnym slalomem między pieszymi. Często też piesi wchodzą na ścieżki rowerowe zupełnie nie zważając na fakt, że to nie jest miejsce, w którym powinni chodzić. Nie trzeba więc wydawać dużo pieniędzy na rower z wieloma funkcjami, których w mieście i tak nie będzie dane nam użyć. Jeśli więc nie zamierza się wyjeżdżać w teren, wystarczy prosty model, bez zbędnych gadżetów na pokładzie. Inną sprawą jest to, że czasami w mieście musimy rower zostawić w rozmaitych publicznych miejscach. Ewentualny drogi model skusi złodzieja bardziej aniżeli zwyczajny rower, którego sprzedaż przyniesie mniej zysków niż ryzyko kradzieży. Paradoksalnie więc posiadanie tańszego jednośladu w mieście może uchronić przed jego ukradzeniem. Nie jest to problem powszechny, aczkolwiek zdarza się na wielu osiedlach, a nawet w ścisłych centrach dużych, średnich i małych miast.

Rower trekkingowy to natomiast dobry wybór dla wszystkich, którzy chcą uprawiać kolarstwo bardziej na poważnie, aczkolwiek chcą mieć sprzęt do względnie dobrej jazdy po każdych warunkach i uprawiania na nim szeroko pojętej turystyki. Średniej szerokości opony, często dodatkowy bagażnik z tyłu oraz pełen zestaw przerzut da komfort jazdy i pozwoli na robienie naprawdę bardzo długich dystansów. Rower trekkingowy pozwala na poruszanie się 20-35 km/h, aczkolwiek raczej wyższe prędkości nawet przy dobrej kondycji kolarza mogą być nieosiągalne z uwagi na niewydolność osprzętu. Ewentualnie rowery trekkingowe można wzmocnić właśnie powiększając ilość dostępnych przerzutek.

Dla osób myślących o kolarstwie bardziej profesjonalnie poleca się ultralekkie i dosyć drogie rowery szosowe z bardzo cienkimi oponami. Są one stworzone w ten sposób, że optymalną pozycją jest głębokie pochylanie się nad kierownicą, co robią z przyczyn aerodynamicznych najczęściej robią zawodowi kolarze.

Ostatnio coraz popularniejsze stają się rowery typu MTB, czyli górskie, wyposażone w grube opony do jazdy terenowej to znaczy w warunkach leśnych. Osoby, które uprawiają tego typu kolarstwo uwielbiają piaski, trawy, korzenie i podjazdy w błocie, często też wjeżdżają takimi jednośladami na szczyty w Beskidach czy Sudetach. Warunki w tamtych pasmach są optymalne dla uprawiania tego typu aktywności i przyciągają coraz więcej entuzjastów.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here