Ziemniaki to najczęściej wybierany dodatek do mies i ryb. Są bardzo smaczne, ale delikatne i nie dominują nad całą potrawą. Dobrze przyrządzone ziemniaki mogą też stanowić zupełnie osobne danie obiadowe. Mitem jest to, że kartofle są bardzo tuczące. W rzeczywistości ich kaloryczność wcale nie jest tak duża. A ziemniaki bez tłuszczu są wręcz polecane wszystkim, którzy są na diecie odchudzającej lub zdrowotnej. Ziemniaki są lekko strawne i uniwersalne. Przygotujemy z nich mnóstwo dań, które zasmakują całej rodzinie.

Ziemniaki z wody
Ziemniaki z wody to najbardziej klasyczny sposób serwowania tych warzyw w naszych kuchniach. To najprostsza metoda na przygotowanie ziemniaków, bo jedyne co trzeba zrobić to umieść je w garnku z lekko osolona wodą i gotować pod przykryciem do czasu, aż zupełnie zmiękną. Ale nawet tutaj dopuszczalne są pewne modyfikacje, które sprawią, że ziemniaki nie będą nudne. Po pierwsze- kwestia obierania. Wiadomo, że młode ziemniaczki wystarczy delikatnie umyć i wyszorować. Można je bez problemu gotować ze skórka, bo jest ona miękka i smaczna. Starsze ziemniaki można oczywiśćie pozbawić skórki, ale gotowane w mundurkach smakują równie dobrze.

To, jak długo gotować ziemniaki, zależy od ich gatunku i ilości. Jednaną metoda na przekonanie się, czy warzywa są już odpowiednio miękkie jest sprawdzenie tego za pomocą noża lub widelca. Jeśli sztućce wchodzą w nie bez oporu, można z powodzeniem odcedzić ziemniaki. Małe kartofle można zdjąć z ognia nieco szybciej i pozostawić pod przykryciem na parę minut. Parowanie sprawi, że będą idealne do jedzenia.

Zawsze warto dodać ziemniakom nieco charakteru, poprzez odpowiednie dodatki. Można polać kartofle palonym masłem, lub nawet lekko je na nim podsmażyć, aby nabrały złocistego koloru. Świetnie sprawdzi się zielenina w postaci koperku lub pietruszki, które zdecydowanie poprawią smak i sprawia, że ziemniaki będą zdrowsze. Kartofle dobrze też smakują z kefirem, zsiadłym mlekiem lub jogurtem naturalnym.

Puree ziemniaczane
Jednym z najpopularniejszych sposobów serwowania ziemniaków na naszych stołach, jest oczywiście aksamitne w konsystencji i delikatne w smaku, ziemniaczane puree. To nic innego, jak ziemniaki gotowane w wodzie z solą, następnie ugniecione i doprawione. Jest kilka sposobów na gniecione ziemniaczki. Kluczem do tego, aby puree zawsze wychodziło idealne, jest rzecz jasna dobór odpowiedniego gatunku kartofla. Najlepiej wybrać ziemniaki o delikatnej, maślanej strukturze, które łatwo dadzą się rozdrobnić i będą jedwabiste w teksturze. Tylko wówczas nasze danie będzie idealne. Zdecydowanie nie powinno się wybierać kartofli o mącznej konsystencji, bo takie źle się łączą z kremowymi dodatkami.

Gniecione ziemniaczki w najprostszym wydaniu są doprawione jedynie sola i pieprzem. Czasem dodaje się do nich odrobinę miękkiego masła, aby poprawić smak i konsystencję. Można jednak znacznie urozmaicić danie poprze kilka aromatycznych dodatków. Niektórzy lubią puree właśnie w takiej twardszej wersji, bez żadnych płynnych dodatków. Można jednak dodać do ziemniaczanej masy np. tłuste mleko lub śmietankę kremówkę, a nasze puree będzie smakowało zupełnie inaczej. Takie rodzaj ziemniaków podaje się często w ekskluzywnych restauracjach, jako dodatek do mięs i ryb.

Aby nadać ziemniakom charakterystycznego aromaty, warto użyć ziół i przypraw. Kika listków bazylii i oregano sprawi, że danie będzie pachniało słoneczną Italią. Jeśli dodamy szczyptę kurkumy i curry, ziemniaczki nabiorą pięknego, żółtawego odcienia i będą smakowały nieco bardziej orientalnie. Świetnie sprawdzi się również puree z dodatkiem pieczonego czosnku. Taki czosnek jest o wiele smaczniejszy niż surowy, ponieważ ma słodkawy smak i nie jest zbyt ostry. Przygotujemy go w parę minut w piekarniku. Wystarczy całą główkę czosnku owinąć szczelnie folią aluminiową, a następnie umieścić na blasze i piec w bardzo wysokiej temperaturze ok 45 minut. Wysoka temperatura sprawi, że czosnek będzie miękki, a folia ochroni go przed przypaleniem. Po upieczeniu czosnek delikatnie i ostrożnie odwijamy i wyciskamy kremową zawartość kilku ząbków do ziemniaczanej masy. Taka wersja jest naprawdę szalenie aromatyczna i zaskakująco słodka w smaku.

Ziemniaki pieczone
To kolejny sposób na zdrową przekąskę. Pieczone kartofle to alternatywa dla tłustych frytek. Smakują podobnie, a są zdecydowanie bardziej aromatyczne i zdrowe. Ziemniaki kroimy w łódeczki i skrapiamy oliwa z oliwek. Następnie posypujemy sola i pieprzem. Całość umieszczamy w piekarniku na godzinę. Taka wersja zawiera minimalną ilość tłuszczu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here